Milieuzone een feit

Grote Nederlandse gemeenten weren massaal oudere, vervuilende voertuigen. Het idee hiervoor is afkomstig uit Duitsland. Hier waren al langere tijd meerdere milieuzones van kracht. In ons land was Utrecht de eerste gemeente die een milieuzone instelde.

Oude voertuigen zijn vervuilend. Dat weten we al geruime tijd. Het zijn vooral de oude dieselvoertuigen die een hoge CO2 uitstoot produceren.
Om de luchtkwaliteit te verbeteren, weren Nederlandse gemeenten deze voertuigen.
Nu de eerste milieuzones in Nederland een feit zijn geworden, is het tijd om de maatregelen verder uit te breiden. Amsterdam wil bijvoorbeeld de tweetakt scooter gaan verbieden. Het gaat dan om scooters die rijden op benzine waarbij mengsmering is toegevoegd aan de benzine. In sommige gevallen zijn dergelijke scooters nog meer vervuilend als een auto. Alleen al in de hoofdstad rijden er enkele duizenden van rond.

Sloopregeling

Met de introductie van de milieuzones werden eigenaars van oude voertuigen voor de keuze gesteld: de voertuigen houden en niet overal meer kunnen rijden of de oude auto te laten demonteren door de autosloperij.

Een subsidie moest ervoor zorgen dat de oude auto te verkopen waardoor er met dit geld een nieuwe auto aangeschaft kon worden. Dit was ook van toepassing wanneer de eigenaar een tweedehands auto zou aanschaffen.
Volgens Milieudefensie zijn al deze maatregelen echter onvoldoende. De organisatie ziet het liefst alle auto’s uit de Nederlandse binnensteden verdwijnen. Dan zouden alleen nog electrisch aangedreven auto’s in de binnenstad mogen rondrijden.
Er wordt van alle kanten alles aan gedaan om de Nederlandse automobilist uit de vervuilende auto’s te krijgen. De autosloperij kan hierbij helpen. Door de auto te laten demonteren. Nadat de eigenaar een subsidie aanvraag ingediend heeft bij de gemeente, kan de autosloperij beginnen met de demontage.